sábado, 22 de octubre de 2011

"La resignació és un suïcidi quotidià" Honoré Balzac

Sóc l'únic que se n'ha adonat que el preu del litre de dièsel està a 1,30€/L i que aquest estiu ha arribat a l' 1,38€/L??
Gràfic del Ministeri d'Indústria i Energia:


Aquesta pujada de preu del carburant, des del meu punt de vista, és un dels cops més durs per les famílies dels treballadors i estudiants que utilitzen el vehicle privat diàriament. Per no parlar de les empreses que utilitzin algun tipus de transport per carretera (la enorme majoria). Aquests increments de carburant, ens afecten directament al preu de la totalitat de productes i articles comercials.

Per entendre'ns, que pugi 10 cèntims el litre de benzina afecta a un ciutadà molt més que l'increment del 0.10% de l'Euribor! primer perquè hi ha una bona part de la ciutadania que no té hipoteques i en segon lloc perquè l'increment dels interessos hipotecaris no repercuteix, si més no de forma directa, al preu d'altres productes. Però com que la crisi és "financera" només es parla de la "ràtio de deute" o de "l'Íbex 35". I contra aquests sí que tothom carrega, critiquem, tenim consciencia de que estem pagant més cada mes per la hipoteca o de que les nostres accions valen uns quants cèntims o euros menys.

Per fer un símil, és com preocupar-te pel mal de cap, mentre t'estan amputant una cama.

Un problema, com dic és la manca de percepció de que agafar el cotxe o la moto cada dia ens costa més, però a més d'aquest drama en tenim un altre, que són les actuacions dels governs i la connivència amb el problema. Per exemple davant l'increment del preu del cru "per la crisi a Líbia" en comptes de donar suport moral als rebels libis i invertir en tecnologies alternatives al petroli, fer un pla especial per la compra de cotxes elèctrics (per rebaixar-ne el preu) o estratègies semblants. Espanya i Europa opten per donar suport militar als rebels Libis, enviant una pila d'avions i vaixells a les costes de Líbia a canvi de contractes favorables per la importació de petroli libi des d'Europa.

http://www.defensa.gob.es/gabinete/notasPrensa/2011/10/DGC_111018_regreso_f18.html

En aquesta nota de premsa Chacón es felicita per les quasi 400 sortides de l'aviació espanyola i les 1500h de vol. Una hora de vol de l'Eurofighter costa 43.000€ (segons la viquipèdia) el mateix que el sou d'un Doctor investigador de qualsevol universitat catalana o espanyola (i segur que alguns cobren menys). Això sense tenir en compte el cost inicial de l'avió, el sou i els extres que se li pagaran al pilot per la campanya o el cost dels milers de míssils que l'estat espanyol a tirat a Líbia, el carburant dels vaixells també desplaçats, els aparells malmesos o abatuts, etc. Segurament la despesa total de la campanya a Líbia no l'arribem a saber mai, però el que estic segur és que invertint tots aquests diners en investigació.. en un any o dos, tenim els carrers plens d'utilitaris elèctrics.

La negligència de l'administració ja no és només estratègica. No dic que arribar a la conclusió que val més invertir en tecnologies alternatives sigui una gran reflexió, però crec que queda patent que no és una reflexió del nivell del govern espanyol. El que dic és que la negligència també és de les administracions més petites, com gran part dels Ajuntaments del nostre país, o de la Generalitat. És evident que no depèn d'aquestes la inversió en investigació, però sí que depèn l'estalvi de recursos i és molt corrent veure flotes de cotxes d'administracions públiques desmesuradament "potents" i per tant "consumidors" de benzina.  (no és el cas de Terrassa, tot s'ha de dir)

Un cas bastant estès és l'ús del Nissan Pathfinder un tot terreny molt xulu que sembla estar de moda entre els cossos de seguretat i si ve entenc la necessitat de tot terrenys en Mossos, Bombers, Agents Rurals i Policies locals de pobles de muntanya, algú entén que la Guàrdia Urbana de Barcelona en tingui?

 (foto: d'aquí)

El cost d'un bitxo d'aquests és de 33.500€ segons la plana web de Nissan i tot i que diuen que consumeix poc, tinc seriosos dubtes que consumeixi menys que un utilitari. Barcelona potser és el cas més escandalós d'ús d'aquests tot terrenys, però també ho són molts pobles amb un turonet al terme municipal i ja serveix d'excusa per a tenir-ne un. També comentar que per muntanya no són especialment útils per una tasca com la policia, doncs són grans i difícils de maniobrar.

En resum, quan veieu un Pathfinder de la Guàrdia Urbana de Barcelona, o dels Mossos d'Esquadra pujant per la Diagonal, podeu baixar del cotxe i aplaudir!

Per acabar comentar que l'enorme despesa que ja suposa el carburant està provocant un descens de l'ús del vehicle privat i la realitat és que moure's cada cop costa més. I malauradament, el transport públic per molt conscienciat que puguem estar o d'acord amb el model, sovint és més car que el transport privat i quasi sempre és més lent.

La llista d'afectats per la pujada del carburant, repeteixo som tots, penseu en tot el que pot afectar, la llista és certament interminable:
Augment del preu de mercaderies, reducció del benefici de productors, disminució del turisme intern i extern, disminució dels negocis del món del motor, dificultat de moure's pel territori per vendre, per visitar clients... i repeteixo! la solució no és fer assemblees a les benzineres, ni conquerir Líbia ni amenaçar la OPEP. Sinó canviar d'energia i potser que ens hi posem aviat!


Salut!

No hay comentarios: